المشاركات دى عجبتنى جدااا فى الجروب
هنقلها عشان عايزة اقراها تانى
حل مشكلة الواجبات المدرسيةRanya Moustafa ابنك كبير 8 سنين يعني بيعرف الصح و الغلط و الثواب و العقاب و الصلاه
انتي كلميه انه راجل كبير و فهميه ان الموضوع اكبر من ان ماما تعرف لاء دا
موضوع داخل فيه ان ربنا يزعل و اكيد هو اخد قصه سيدنا محمد الصادق الامين
انتي كلميه كتييير عن اهميه ال...شخصيه الصادقه بعيد عن تخويف المدرسه و
المذاكره و ممكن يكون هو لجاء للطذب علشان اسلوب حضرتك معاه شديد و هو مش
عايز يذاكر انتي شوفي ليه هو مش بيذاكر او مش حابب حجابب المذاكره او في
حد حابب المذاكره
او في حد في المدرسه مضايقه او هو طبيعته كده ملول فانتي اعملي بريك
بين كل ماده و التانيه و اعمليله اسلوب تحفيزي و تشجيعي انه لما بخلص طذا
هيعمل كذا و اخر الاسبوع لازم يزم يحرج و لو تقدري يعميل اي نشاط فيه و
ربنا يهدهولك يارب
النهارده عملت طريقه شوفيها يمكن تنفعك علشان اكسر ملل حفظ كلمات
الانجليش خليت البنات تنط علي رجل واحده هههههههه و هما بيسمعوا الكلمات
اللي غلطوا فيها و مش عايزه اقولك نجدت اد ايه لدرجه انهم كانوا بيغلطوا
بالقصد علشان ينطوا ههههههههه الله المستعان
هنربي ولادنا صحالطفل اللي مش بيركز و ملول محتاج شغل من العمق شويه..بمعنى إنك تفهميه المادة بمنهج علمي..طبعا منين نجيب الصبر!
لكن الطفل الملول أحيانا بيكون في الأصل ما شاء الله فذ و مستوى
المعلومة اللي بيتقدم أقل من... قدراته بكتير لدرجة إن مخه رفض
الاستجابة..ده بناءا على إنك بتقولي ما شاء الله درجاته كويسة ..و لو كان
العكس كان ممكن نبدأ من نقطة تانية..
النوع ده من الأطفال لو قدمتي له معلومة عمليه بشكل نظري بتحبطي قدراته
..للأسف ده واقع المدارس بس المدرسة مهما كانت خرافة مش هيكون قلبها على
إبنك زي ما انتي بتعملي معاه..اشطبي على اللي فات كله و ابدئي معاه بأسلوب
جديد..ده على أساس إنك اكتشفتي موهبة في البيت ..على فكرة أنا بكلمك بجد
..و جربي و انتي هتعرفي إن شاء الله.
ابنك مثلا لما ياخد في المدرسة كواكب المجموعة الشمسية..تعتقدي هو هيحس
بإيه و هو صغير كده(ده افتراض للمثال لإني معرفش هو بياخد إيه)..المقصود
إن لما تحكي له عن حاجة العلماء اكتشفوها بعد ما قدراتهم اكتملت و شغفهم
بالغموض و المجهول اتكون و تيجي تحكي له عن الحاجات دي ..ماتتوقعيش منه
إنه يقول لك يااااااااااااااه مذهل.. هو ده يفرق معاه في إيه؟عادي و فوق
الممل كمان.
إنما لو وقفتيه في البلكونة و وريتيه نجمة و حكيتي له عن المجرات و
إنها برا المجموعة الشمسية ..و تاني يوم قلتي له النجمة اللي شوفنها
امبارح اختفت و مسكتي كرة و عرفتيه ان النجمة دي لفت في اتجاه تاني و
حددتي مكاننا على الكرة كإنها الأرض و إن النجمة دي دلوقتي في ناس تانية
شايفينها و إحنا لأ..هيفهم ..و ممكن يسأل عن حاجات فوق سنه ...أو بمعنى
أصح مش زي زمايله.بس حذاري تعملي كده و هو كان مندمج في حاجة..و إلا عينك
مش هتشوف إلا النور
..يبقى الموضوع ده اتقفل و انسي تتكلمي فيه تاني.
لما الطفل بيدرس السمكة مثلا..هي أكيد مش خالته ..فطبيعي مش هيقلق
عليها بتتنفس ازاي..ممكن تشتريله سمكة ب 7 جنيه من بتاع الاسماك و
تجيبيلها كيس أكل ب 2 جنيه و تعرفيه إنها لو خرجت من الميه تموت و تسأليه
طيب ليه هي لو خرجت من الميه تموت و إحنا لو دخلنا الميه نموت؟
و هكذا....
مرهق أنا عارفة بس صدقيني انتي نفسك هتستمتعي لو قدرتي تعملي
كده..عارفة إنه أحلام ..بس مش معنى إنها أحلام بالنسبة لي إن لميا ماتقدرش
عليها..انتي مرهقة مع إبنك لإن ممكن انتي نفسك بتملي من المنهج..
لما يرجع من المدرسة ماتسأليهوش أخدت إيه انهاردة... قولي له اتعلمت
ايه انهاردة..عرفت معلومة جديدة؟..حتى في الرياضيات..لما ياخد مسائل
عامليه على إنها فوازير مش حل يابني علشان المستر مايزعلكش.
ده ممكن يحول المدرسة من عقاب لمتعة..و ممكن توصلي معاه لدرجة تحصيل
فوق العادي و احتمال تبطلي تذاكريله لإنك أثرتي شغفه لدرجة تخليه مستني
المعلومة.و طبعا كل طفل له مداخل أمه تعرفها.
حاولي تعرفي منهج السنة الجاية إن شاء الله في الأجازة و خليها تجارب و
لعب منغير ماتلفتي نظره إنه منهج السنة الجاية...لو وقفتي عند
معلومة..قولي له لأ دي أنا مش عارفاها بس ممكن تدور عليها أو نشوفها في
كتاب..أو ممكن تتعلمها في المدرسة السنة الجاية إن شاء الله..لإني مش
عارفاها..بس تبقى تعرفني المعلومة دي لما تعرفها إن شاء الله.
و الله المستعان على وزارة التربية و التعليم.
دلوقتي هو مش عايز يعمل الواجب لإن مفيش وراه حافز بالنسبة له لا في
البيت و لا في المدرسة... بالنسبة للمواد العلمية أو العملية بمعنى
أصح..هاتي له كراسة خرايط الل...ي هي ورقها أبيض بس..و بعد ما يخلص الواجب
بتاع المادة خليه يرسم حاجة متخيلها عنها او إعملي معاه نشاط خاص يوديه
للمدرسة أو حاجة هو يعملها بنفسه علشان المدرس لما يشوفها تعجبه..بس ده
لازم بعد الواجب (حافز)...و كمان سرعة الواجب محتاجة مكافأة من نواع خاص و
مش بتتاخد إلا للواجب بس..و ممنوعة على مدار العام..شوفيها بطريقتك دي
معلش..لإنك أدرى بإبنك...الأنشطة التطبيقية عموما بتخلي الطفل مبسوط
بالواجب..و خصوصا لو حاجة هيضيفها على كراساته و تلفت نظر مدرسه .....
ادخلي شوفي حاجة وراكي في المطبخ و قولي له معمل تحدي و اللي يخلص
الأول يكسب... أول مرة هيكسل و انتي هتقولي له أنا كسبت..و طبعا ممكن تخلي
مكافأة لو الأمور معصلجة جدا...و ممكن لو هو من النوع اللي بيحب التحديات
تستعملي أسلوب الاطفال..أنا اللي كسبت..ابقى وريني هتكسبني ازاي المرة
الجاية..و غالبا المرة الجاية تكون في صالحه..
ممكن برده تحفزيه بإنه يعمل مسابقة لأصحابه عن اللي خدوه في الرياضيات أو العربي و يكون عارف إجاباتها و تبقى تحدي بينهم.
ممكن مذاكرته تبقى انجليزي و بطريقة التجارب..فهميه مصطلحات التجربة انجليزي عادي زي ما بتذاكري معاه...و الواجب زي ما اتفقنا..
و بعدين سؤال..انتي لو سيبتيه بكسله في كتابة الواجب..بينام عادي منغير
واجب؟ و لو راح المدرسة منغير واجب المدرس بيعمل ايه و هو بيكون رد فعله
إيه؟
أنا كنت عايزة استنى إجاباتك الأول..بس علشان مش ضامنة ظروفي اعرف أرد
امتى هقولك قصدي...دلوقتي ممكن تسيبيه منغير واجب ..اكتفي بـ"ياللا يا
كريم اعمل واجب كذا و لما تخلص تعالى وريني اراجعه".
و روحي شوفي حالك بعيد عنه خالص..اتأخر زيادة..فكريه و نبهيه إنه ممكن
ينام منغير واجب خالص.. و سيبيه ينام فعلا منغير واجب..و صحيه الصبح و
يروح المدرسة كده..النتيجة إنه لو المدرسة كويسة المدرس هيشد عليه..و هو
هيبدأ يحس إن الواجب ده مسؤلية شخصية "مش واجبنا كلنا"..و إنه حفظا
لكرامته لازم يعمل واجبه..(و كبريها عنده قوي)..يعني لو المدرس عنفه يكون
رد فعلك بنوع من التأنيب(إنت اللي جبت لنفسك الكلام ده..مش كنت تحافظ على
كرامتك؟كان في حد تاني انهاردةمهمل في واجب(بس الكلمة دي ماتستعمليهاش لو
ابنك مش حساسيته مش متوازنة..يعني لا حساس بشكل مفرط و لا مابتفرقش معاه
خالص)؟)
ده يعلمه يشيل مسؤلياته الخاصة و إنه بيتعلم لنفسه و إن معندوش وسيلة
ضغط عليكي من ناحية المذاكرة اللي بتلاقيها بعد كام سنة على هيئة
تهديد"طيب مش مذاكر"و الأب بيرد "هو انت بتذاكرلنا؟"..ده لإنه في الواقع
الأهل بيكنوا زرعوا فيه لا إراديا إنه بيذاكر علشان مصلحتهم و زعلهم مش
علشان دي حاجة ليه هو.
و ربنا يحفظه و يحفظ ولادنا كلنا.
.