منتدى سرب الحمامات
مدونات سرب الحمامات
اهتمامات ستات البيوت
(للسيدات فقط)

منتدى سرب الحمامات
مدونات سرب الحمامات
اهتمامات ستات البيوت
(للسيدات فقط)

منتدى سرب الحمامات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى سرب الحمامات

تجارب ستات البيوت الشاطرين

الرئيسيةسرب الحمامأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
Free counters!

اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا

ورده مفتحه
roshana
spanishflower
7 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
roshana
Admin

اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:47

دكتورة هبه جزاكى الله خيرا
انا طبعا مش هاجيبها من هنا انا هاوصى عليها جوزى يجيبها من اوروبا ان شاء الله

انا بشرتى بتبقى جافه حول الفم فقط
وانا عديت ال 30 رأيك اجيب ايه المجموعة للعناية والا المضادة للتجاعيد ؟
roshana
Admin

اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:47

دكتورة هبة:

ورق البردى وكلمه حواء و ام جميله تسلمولى يا قمر واللى انتم عاوزينه انا معاكم وتحت امركم عمرى ما هبخل عليكم بمعلومه احنا هنا كلنا اخوات وبنحب بعض فى الله

ام جميله الجميله بما انك يا حبيبتى عديتى الثلاثين يبقى المجموعه اللى هى ريفيتاليفت هى المناسبه ليكى وبما انها دهنيه يبقى هنستعمل اللوشن مش الكريم وهنبعد عن منطقه العين
بالنسبه لاسماء المنتجات
لوشن النهار revitalift compelet 30 spf day lotion

كريم الليل revitalift night cream

الغسول ideal skine genesis pore minimizing gel cleanser

لو عاوزه كريم للعين عشان التجاعيد والمحافظه عليها يبقى revitalift eye cream

وبما ان زوجك فى اوربا ممكن كمان ماركه لويس ويدمر louis widmer او كلارنس clarince
يعنى اللى مش هيلاقيه موجود من لوريال ممكن يكمله من الماركتين دول بس تكون مجموعه محاربه التجاعيد للبشره الدهنيه والثلاث ماركات احلى من بعضهم وروعه يستحقوا كل قرش يدفع فيهم
وربنا يجيبه بالسلامه ليكى ولاولاده ويخليه ليكى يا قمر
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:49

دكتورة هبة:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميله 2 »
دكتوره هبه شكرا على ردك بسرعه ربنا يباركلك بس اللى عايزه اعرفه الانواع اللى كتبتيها ديه من لوريال
بس انا كمان بحس بشرتى فى الشتا جافه اكتر
وكمان سؤال هل اللوشن ده احطه حوالين عينيا والا فى نوع تانى للعين واسمه ايه
انا اسفه تعبتك معايا بس انا عايزه الحق اقوله قبل ماييجى

ايوه يا حبييتى دى لوريال محموعه ريفيتاليفت
اللوشن مش بتحطيه ابدا على العين بتحطيه حواليها العين ليها الكريمات الخاصه بيها
انا كاتبالك اسم كريم العين وعلى فكره كريم العين لويس ويدمر حلو قوى احلى كمان من لوريال
اسمه louis widmer eye contour gel بس ده للعنايه بيها وعلاج للانتفاخات والخطوط الرفيعه مش الهالااااااااااااااااااااااات السودا
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:51

دكتورة هبه انا بشرتى دهنية وبيطلعلى حبوب صغيرة دهنية تحت الجلد وبستعمل اوبنيمالز للبشرة الدهنية ومنظف تى ترى من اوريفلام ومريحينى جدا فى الصيف المشكلة انى فى الشتا او بين المواسم وشى بينشف وبيطلعلى حبوب حمرا اعتقد كدة البشرة جافة ومش مناسب ليها المجموعة بتاعتى فى الشتا اعمل ايه؟استعمل ايه غيرها وايه السبب فى اللى بيحصل لبشرتى
ميرسى ليكى مقدما
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:52

دكتورة هبة:

شوفى يا اميره الاميرات انتى من كلامك كده بشرتك مختلطه او مركبه
بالنسبه لاوبتيمالز وتى ترى حلوين جدا واوريفليم ماركه كويسه وموثوق فيها وطالما جربتيها وعجبتك خلاص استمرى بالنسبه للشتا وبين الفصول وقفيهم لانهم هينشفوا البشره زياده فانتى هتستعملى غسول يكون اخف شويه من التى ترى لو عايزه من اوريفليم ممن تجربى البلو بيرى او اى غسول انتى تحبيه بس يكون على كريم مش اويل فرى
وبالنسبه لجفاف الوجه ممكن تدهنيه كريم مغذى للبشره الجافه بس تجنى تدهنى الانف والجبهه لكن لو الجبهه جافه ادهنبها هى كمان

بالنسبه بقى للحبوب انتى سنك كام يعنى فى العشرينات ولا الثلاثينات والحبوب دى على طول ولا فى اوقات معينه بتطلع فيها مثلا زى وقت البريود وهل ليها راس بيضاء او سوداء ولا بدون راس مجرد ارتفاع احمر وبس
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:53

دكتورة هبة :

على فكره يا بنات انا الكريمات اللى بكتبها لمعظمكم غاليه شويه بس ده صدقونى نتاج خبره وتجربه فعليه انا كنت بشتغل فى السعوديه قبل ما اقعد عشان يوسف ابنى وانتم عارفين السعوديه فيها جنسيات مختلفه كتير فى منهم اللى ثرى جدا ومنهم اللى غنى ومنهم اللى ماشى حاله فكنت بكتب مثلا العلاج تسالنى ده هيتكلف كام اقولها كذا تقول لا غالى اكتبلها البديل وهكذا وفضلت اتابع حالتهم عشان اعرف ايه اللى بجد بيجيب نتيجه وايه اللى ملوش لازمه وايه اللى قلته احسن وانا كمان كنت بجرب ساعات حاجات على نفسى كانت بتجيلى هدايا من شركات الادويه[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ففى حاجات كانت فعلا حلوه وحاجات اخرها ترميها فى الزباله[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
من الاخر لقيت ان الغالى ثمنه فيه وخصوصا الشركات الاجنبيه مبيغشوش زى مصر واغلب العالم العربى ونتايجه حلوه ممكن تخيب مع ناس بس الاغلبيه بيجتمعوا عليها ولكن فى حاجات برضه حلوه وسعرها معقول بس بقى عاوزه طوله بااااال وفى بقى الاحلى من ده وده الطبيعه الزيوت العطريه والماسكات بس دى بقى عاوزه برضه طوله بال ومدوامه ودراسه وانا للاسف مش دارسه الطب الطبيعى فمقدرش افيدكم من الناحيه دى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
انا بس حبيت اوضح ليكم الموضوع ده لان ممكن حد يقول ان الكريمات دى غاليه قوى ليه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]ومش ليه وكده وبعدين الاقى حاجه اتحدفت فى وشى ولا واحده جوزها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]جاى يقتلنى ولا حاجه فحبيت اوضح الامور
وبرضه اللى قلتله حاجه وعاوزه حاجه سعرها يكون اقل شويه وبرضه كويسه بس هيطول باله شويه معاها مفيش مشكله خالص مالص يقولى وانا اكتبهاله[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:53

جزاكى الله خيرابجد معلومات رائعة

استغلك انا شوية ممكن [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انا بشرتى دهنية حرف تى

وكان كل فترة فقبل البريود تتطلعلى حبة واحدة تكبر وتوجعنى وبعدين تنشف وتصغر وتختفى

بس بقالى شهر طلعلى 3 حبات من النوع ده ورا بعض ابتدينت اقلق

هو فى الغالب توتر نفسي بس عايزة اسالك اجيب اية كريم او مرهم ادهن بيه الحبات دى عشان تختفى بسرعة
فيوسدين كويس؟؟

دكتورة هبة:

معلش يا روشى هى الحبوب دى عادى خالص بس طالما فضلت فتره يبقى نستعمل مضاد حيوى والفيوسيدين حلو مفيش مشكله استعمليه يا حبيبتى 3 مرات يوميا على الحبوب لغايه ما تخف والكريم افضل من المرهم فى الحاله دى
وفى اغلب الامور زى ما انى قلتى التوتر النفسى بياثر قوى فى البشره فهونى على نفسك يا حبيبتى [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

عدل سابقا من قبل roshana في الخميس 17 مارس - 10:55 عدل 1 مرات
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:54

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيت بلدى »
السلام عليكم
دكتورة هبة انا من المتابعين بس مش باشارك كتير اسمحى لى اسالك انا كنت حابعت على الخاص بس قلت خلينى على العام ممكن حد عنده نفس المشكلة وطبعا باشكرك كتير وربنا يقويكى على اسئلتنا
انا يا ستى عندى بنوتة عندها 11 سنة بتطلع لها حبوب كتيرة فى جبهتها لونها احمر ورفيعة لما تحطى ايدك على جبهتها بتكون خشنة وقريب بدا يظهر فى بعضها راس بيضاوبتكون اكبر من التانيين
الحبوب قبل كده كانت بتظهر بس مع كتر الك المقليات بس دلوقتى لا
المقليات تزيد غير كده موجودة اعمل لها ايه عروستى وشكرا

دى يا حبيبى حب الشباب هى البنت ما شاء الله دلوقتى وقت البلوغ وده طبيعى جدا مفيش مشكله خالص هى بس متلعبش فيها وتقلل من المقليات واللب والسودانى
وخلينا نتفق الاول على ان حب الشباب فى السن ده عادى جدا وخصوصا ان بشرتها دهنيه والحاله دى هتخف من تلقاء نفسها مع الكبر ولكن فى بعض الناس الموضوع بيزيد وبيحتاج علاج مكثف
طبعا هى سنها صغير على اى علاج قوى لحب الشباب فان شاء الله اكتبلها حاجات خفيفه مناسبه لسنها وتجيب معاها نتيجه ترضيها
اولا تستعمل الغسول ده بدل الصابون صباحا ومساءا وده اكثر من رائع لحب الشباب وللرؤوس السوداء بيعالجها وقى نفس الوقت بيقلل من ظهورها مره اخرى avene cleanance gel

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وبعدين يا ستى ده مقشر خفيف تستعمله مره فى الاسبوع تبلل وشها وتاخد جزء منه وتدعك بيه الوجه على خفيف خالص بحركات دائريه وخصوصا على الرؤوس السواء واه حاجه بالراحه مش بعنف
clean & clear blackheads scrub

وممكن كمان تستخدم dalacin _T على حب الشباب هو عباره عن مس

ترجى الزجاجه قبل الاستعمال وتحطيه على الحبوب فقط مش على الجلد ده مضاد حيوى موضعى بينشف الحبايه وبيمنع انتشارها لو حست بحرقان غير محتمل او التهاب توقفه فورا لان بعض الناس مش بتستحمله ولكنه فعال ولان طبعا سنها صغر على انها تاخد مضاد حيوى بالفم مده طويله
تستعمل المس ده لغايه ما تلاقى الحبوب نشفت توقف استخدامه او فى مده اقصاها شهر ونص
لو حسيت بحرقان خفيف بس محتمل بقى تحطه ربع ساعه وبعدين تغسل وشها بالماء
وطبعا فى وصايا عامه ان شاء الله هكلمك عليها فى موضوع مستقل عشان الاستفاده نبقى للجميع

هى تداوم على الغسول والمقشر والمس وان شاء الله تلاقى تحسن وسلميلى عليها كتير
واى سؤال تانى انا موجوده يا حبيبتى
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:56

دكتورة هبة:

شوفى يا ستى بالنسبه للحبوب اللى بتطلع اللى ليها راس بيضاء بعد الفتله دى بتكون نتيجه عدوى لان المسام مفتوحه والبكريا بتدخل براحتها خالص فانتى استعملى فيوسيدين كريم حطيه بعد ما تعملى فتله على طول ده بيحميكى من العدوى والحبوب وبعديين كرريه انى فى اخر اليوم واسعمليه بالطريقه دى مع كل مره تعملى فيها كنوع من الوقايه
اما بالنسبه للحبوب بقى لوطلعت استعملى نفس الكريم على الحبوب تلات مرات يوميا
بالنسبه للبشره المشدوده بين الفصول لان الدهون فعلا بكون فى الوقت ده قليله فاهتمى بترطيب وجهك سواء بالمسكات الطبيعيه او المرطبات
اما الغسول وكريمات الوجهه استعملى النوع اللى انتى بتحبيه بس يكون للبشره المختلطه لانه بيكون اقل فى تاثيره على البشره من اللى بيستخدم فى البشره الدهنيه واوريفليم مفيش مشكله فيها استعملى منها زى ما انتى عاوزه
ولو عاوزه فى الصيف ترجعى لمجموعه التى ترى مفيش برضه مشكله براحتك يا قمر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بس يا جماعه عاوزه اقولكم ان الفيوسيدين مش بيستعمل فى حاله الحمل والرضااااااااااااااااااااااعه خلاص ماشى
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:57

<BLOCKQUOTE>المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيت بلدى »
دكتورة هبة
الف شكر ليكى على الرد وده مش غريب على البنات الرائعة للملف فشكرا جزيلا و***** الله حاشترى لها اللى قولتى عليه واخلى اخواتها يستعملوه معاها بس الغسول والمقشر لانهم برضوا بداوا بس هى اللى اوضح
انا بقه ليه مالياش نفس تبع الانوثة ااناحاعمل اللى عليه واسال
التنفيذ باذن الله تعالى المهم انا جالى من جفنشى كريم التجاعيدلونه موف من 3 شهور ولم يفتح هو وكريم العين بتاعه ايضا عندى لوريال REVITALLIFT DOUBLE LIFITING برضه لم يفتح وياستى كريم مرطب من بيو ديرم بس ده استعملته مرة الاسبوع ده لما اتكسفت منهم وهما كده مترصصين وكمان كريم تفتيح بس مش عارفة اسمه لم يفتح وده للجسم كله حساس وغيره وطبعا كريم الشمس من بيو ديرم لم يفتح دلوقتى السؤال ترتيب استعمالهم ايه ولكى كل الشكر نسيت اقولك طبعا عندى ياستى هه عشانك --وتلاتين

</BLOCKQUOTE>
ما شاء الله يا بنتى عندك المجموعه الهايله دى ومش بتستعمليها حرام عليكى بجد
شوفى يا ستى انى بس ناقصك غسول كويس مناسب لنوع بشرتك نفترض انك اشترتيه هتنظفى وجهك وبعدين تحطى المرطب من بيوديرم بس خلى بالك مش تكونى خارجه لا قاعده فى البيت لو خارجه مش تحطيه حطى الواقى خلاص بالليل بقى برضه تغسلة وشك بالغسول وتحطى كريم جيفنشى بس طبقه خفيفه مش كتير
وكريم العين يا قمر هتحى مره واحده بس بالليل برضه لما تيجى تنامى بس خلى بالك وانتى بتحطيه بتستخدمى الاصبع الوسطى او الاصبع الخنصر لانهم اضعف اصابع اليد وبتحطى بحركات نص دائريه من الداخل الى الخارج
الصوره دى بتوضحلك ازاى تحطيه يا قمر

<BLOCKQUOTE>المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيت بلدى »
دكتورة هبة
الف شكر ليكى على الرد وده مش غريب على البنات الرائعة للملف فشكرا جزيلا و***** الله حاشترى لها اللى قولتى عليه واخلى اخواتها يستعملوه معاها بس الغسول والمقشر لانهم برضوا بداوا بس هى اللى اوضح
انا بقه ليه مالياش نفس تبع الانوثة ااناحاعمل اللى عليه واسال
التنفيذ باذن الله تعالى المهم انا جالى من جفنشى كريم التجاعيدلونه موف من 3 شهور ولم يفتح هو وكريم العين بتاعه ايضا عندى لوريال REVITALLIFT DOUBLE LIFITING برضه لم يفتح وياستى كريم مرطب من بيو ديرم بس ده استعملته مرة الاسبوع ده لما اتكسفت منهم وهما كده مترصصين وكمان كريم تفتيح بس مش عارفة اسمه لم يفتح وده للجسم كله حساس وغيره وطبعا كريم الشمس من بيو ديرم لم يفتح دلوقتى السؤال ترتيب استعمالهم ايه ولكى كل الشكر نسيت اقولك طبعا عندى ياستى هه عشانك --وتلاتين

</BLOCKQUOTE>
ما شاء الله يا بنتى عندك المجموعه الهايله دى ومش بتستعمليها حرام عليكى بجد
شوفى يا ستى انى بس ناقصك غسول كويس مناسب لنوع بشرتك نفترض انك اشترتيه هتنظفى وجهك وبعدين تحطى المرطب من بيوديرم بس خلى بالك مش تكونى خارجه لا قاعده فى البيت لو خارجه مش تحطيه حطى الواقى خلاص بالليل بقى برضه تغسلة وشك بالغسول وتحطى كريم جيفنشى بس طبقه خفيفه مش كتير
وكريم العين يا قمر هتحى مره واحده بس بالليل برضه لما تيجى تنامى بس خلى بالك وانتى بتحطيه بتستخدمى الاصبع الوسطى او الاصبع الخنصر لانهم اضعف اصابع اليد وبتحطى بحركات نص دائريه من الداخل الى الخارج
الصوره دى بتوضحلك ازاى تحطيه يا قمر

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]هذه الصورة تم تحجيمها. اضغط على الشريط لمعاينة الصورة بالحجم الكامل. ابعاد الصورة الاصلية 768x783 و بحجم 230KB.

بالنسبه بقى لكريم تفتيح الجسم بعد الشاور يا قمر تحطيه على المنطقه اللى عاوزه تفتحيها وتسيبيه على جسمك شويه قبل ما تلبسى عشان الجلد يتشربه وحاولى ده يكون بالليل عشان مش تعرقى
طبعا ده فى الصيف على اساس انك بتستحمى يوميا اما بالنسبه للشتا فطبعا الواحد بيستحمى مرتين فى الاسبوع بالعافيه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] فانتى قبل ما هتنامى تغسلى كويس المنطقه اللى عاوزه تفتحيها وتحطى الكريم وتنامى وتحلمى احلام سعيده ان شاء الله

واى سؤال يا حبيبتى تانى انا موجوده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وابقى طمنينى على النتيجه
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:58

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .* اميرة *. »
طيب سؤال كمان يادكتورة هبه انا عارفة بتقل عليكى بس بجد عندى مأساة مش مشكلة بس
كنت بستعمل براون ورجلى كلها منقطة مش شعر تحت الجلد بيطلع بالصنفرة لانقط بنى واضحة جدا ومابيطلعش باى سكرب
رحت لدكتورة وكتبتلى اكيرات من افين حل المشكلة بنسبة 30% معندكيش اى حل للمشكلة دى وخصوصا انها نصحتنى بالواكس وبقيت لما اعمله مكان الشعرة يبقى احمر مهما ادهنه فيوسدين ورجلى مجدرة
انا خلاص بفكر اعيش حياتى شيفنج عشان ارتاح بجد

اميره انتى عارفه ان الشيفنج ده اسلم طريقه لازاله الشعر بس مشكلته انه بيطلع بسرعه الصاروخ لو هتقدرى على كده خلاص استعملى الشيفنج ده هيقلل كتير من البقع البنيه دى لو مش هتقدرى يبقى ارجعى استعملى اكيرات الحليب تانى وفى كمان ملح الحليب يوكو اللى هو اسود فى ابيض ومرسوم عليه بقره ده ممتاز بعد الشاور ادهنى جسمك بيه وسيبيه شويه وبعدين اغسلى جسمك بالميه وياريت لو تعملى اسكرب لجسمك بالليفه بتاعت زمان اللى هى صفرا وطويله دى مش ليفه لوكس عديمه الفائده دى او تفركى جسمك بالحجر الخفاف بتاع القدم بس بالراحه وبعدها ادهنى قدمك فيوسيدين وحاولى ان يكون ده فى الليل عشان تنامى على طول مش تعرقى

ولو عاوزه ستعملى الواكس برضه مفيش مشكله بس برضه هحطى فيوسيدين ومش تستعجلى هو ممكن يفضل احمر ومجدر شويه بس هيروق وبتكرار الاستعمالى ان شاء الله هيجيب نتيجه معاكى على طول بعد الازاله
وربنا معاكى انا عارفه انها مشكله كبيره وغبيه بس عاوزه طول بال وصبر طويييييييييييييل

اخر حل بقى ممكن تلجاى ليه هو الليزر بس هيكون مكلف بس هيرحمك من الشعر والنقط البنى الاتنين مع بعض
وابقى طمنينى عليكى يا قمر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميله 2 »
دكتورة هبه جزاكى الله خيرا
معلش انا عارفه انى تقلت عليكى
بس مجموعة لوريال اللى كتبتيهالى للبشرة الدهنيه وانا بشرتى مختلطه وفى الشتا بتبقى جافه اكتر يبقى استخدم اى نوع وماتنسيش كريم العين وياريت تكتبيلى مجموعة للمنطقة الحساسه كمان تفتحها
وانا اسفه مرة تانيه لكثرة الاسئلة

ام جميله يا قمر مجموعه ريفيتاليفت مش قويه قوى على البشره انها تسبب الجفاف لان مهمتها الاساسيه هى التجاعيد فمتخفيش هى ان شاء الله مش هتنشف البشره ولو حسيتى انه فيه جفاف غيرى الغسول فقط الى غسول كريمى وليس اويل فرى ولكن استمرى على لوشن النهار وكريم الليل وبالنسبه للعين فى مجموعه ريفيتاليف 3 كريمات خاصين بالعين واحد اللى اسمه التاثير المضاعف والثانى كريم عين عادى للتجاعيد دى صورته

لو تلاحظى هتلاقيه مقسوم اتنين واحد للصباح لو انتى خارجه هتحطيه هو يعتبر علاج وواقى من الشمس والثانى لفتره الليل قبل النوم مباشره ده خديه لو انتى بتخرجى
اما الثالث فلو مش بتخرجى خدى ده يقعد معاكى فتره طويله هتحطيه مره واحده فى اليوم بالليل قبل ما تنامى

واطلعى فوق شويه هتلاقى طريقه وضعه انا وصفاه

التانى اللى هو التاثير المضاعف ده لسن اكبر شويه والجاعيد تكون كثيره
واى سؤال تانى مفيش اى مشكله اسالى براحتك خااااااااااااااااااااااالص [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 10:59

دكتورة هبة

ندخل على الشعر شوية [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ايه رايك فى كامينوموتو لسقوط الشعر وسورسير بالتوم

وايه افضل نوع فيتامين لسقوط الشعر من تجاربك

ROSHANA
على فكرة انا جربت سورسير ووقعلى شعرى جدا مش عارفة ايه السبب دلوقتى بستعمل حاجة جميلة جدا بيقلل السقوط مع العلم انى عندى انيميا حادة ويارب مايكونش حرام زى مافيه بنات بيقولوا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اسمه زيت الحشيش

دكتورة هبة:

وماله يا روشى ندخل على الشعر
شوفى يا ستى الاثنين كويسين بس نفس الهدف واحديعنى الاثنين بيوقفوا التساقط
انتى لو كنتى استعملى اى واحد فيهم ولقيتيه كويس وريحك كملى عليه وممكن كمان تكملى المجموعه يعنى تجيبى التونيك والمسرع هيدوكى نتيجه كويسه وبالنسبه لتركيبهم عباره عن اعشاب طبيعيه وبعض العناصر الغير ضاره يعنى مش زى المينوكسيديل اللى فى hair grow بيديكى نتيجه هايله واول ما توقفيه شعرك يقع تانى يعنى ان شاء الله امن
بس عاوزه انبهك فى اسباب اهم من العلاج الدوائى لعلاج الشعر سواء كان بيقع او مش بيطول اومتقصف مثلا انك مش يكون فى انيميا ويكون غذائك صحى يعنى بتاكلى خضار وسلطه وجرجير والاطعمه اللى بتحتوى على الزنك والحديد وتكون النفسيه تمام لان القلق والتوتر والزعل بيموت جذر الشعره وبيخليها ضعيفه فبتقع
ويكون ده حديث العهد يعنى مثلا مش من وانتى لسه نونو وشعرك بيقع لا يعنى بدا يقع مثلا لما خلفتى او لما بداتى ترضعى او من فتره مثلا نتيجه التقدم فى العمر ولازم برضه تعرفى ان فى سقوط طبيعى للشعر فى اليوم وفى سقوط مرضى واخيرا انه يكون فى مشكله فى الهرمونات لو كل دول تمام اوكى استعملى العلاج الدوائى ساعتها اقدر اقولك ان شاء الله فى خلال شهر هتشوفى نتيجه تفرحك لو بقى كل دول ملخبطين يبقى وفرى فلوسك لغايه ما تظبطى نفسك تظبطى النفسيه والغذاء واستعملى بقى حمام كريم او حمام زيت اللى ترتاحى عليه وطبعا شامبو كويس يكون مناسب لنوع شعرك وعلى فكره حاولى تغيرى النوع كل 6 شهور مثلا نفترض انك بتستعملى دوف يبقى لما يمر 6 شهور غيرى لهيربال اسنسيز لمده شهر مثلا وبعدين ارجعى تانى لدوف لو ده اللى بترتاجى عليه الغرض من كده انك تدى صدمه للشعر لانه بيتعود على نوع معين فاحيانا مش بيسفيد منه بيكون مجرد نظافه فقط

بالنسبه للفيتامينات الافضل طبعا هو البنتوجار بس ميكونش فى حمل ولا رضاعه بتاخدى كبسوله 3 مرات يوميا مع الوجبات ومش بتمضغيها لا بتبلعيها بالماء نتاخديه لمده شهر ونشوف النتيجه لو لاحظنا تحسن بنكمل من 3 الى 6 شهور لو لا بنوقف ونستعمل غيره لانه فى حالات قليله جدا بيكون الجسم مضاد ليه يعنى مش متقبله وبيرفضه فمش بتلاقى نتيجه لاسعماله العلبه فيها 90 كبسوله بتكفيكى شهر
واى خدمه يا باشا

(البانتوجار المستورد المصرى لأ والافضل تغير نوع الحبوب كل فترة)
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 11:03

معلش المشاركات شكلها ملخبط هحاول اظبطها فى اقرب وقت
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 11:04

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة don »
اللى يسأل الدكتورة هبه اى حاجة بعد كده يطلع الفيزيتا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]هى علشان بترد عليكم المسكينه دى تستغلوها؟؟؟؟؟؟[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]حاجة غريبه قوى ....[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]قوليلى بقلى ياهبه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ناخد ايه للشعر لما بيهيش ؟؟؟؟؟؟ سلمى شعرها بيهيش بالرغم ان فتلته ناعمه ؟؟؟؟؟ (حد بيعترض ؟؟؟[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة])

دوووووون حبيبه قلبى انتى عسل بجد والله
شوفى يا قمر هو الهيشان ده بيكون طبيعه شعر بس احنا ممكن نحلها بانها تعمل حمام كريم مره او اتنين فى الاسبوع وتستعمل كريم مغذى او سيرم يوميا بعد ما تصحى وتمشط شعرها تستعمله ان شاء الله شعرها هيكون حلو طول اليوم
ده سيرم حلو ومش غالى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]هذه الصورة تم تحجيمها. اضغط على الشريط لمعاينة الصورة بالحجم الكامل. ابعاد الصورة الاصلية 578x1600 و بحجم 97KB.
كمان بيحمى شعرها لو خرجت الصبح بيحميه من اشعه الشمس الضاره اللى ليها دور كبير فى الهيشان

وده حمام الكريم بالثوم او النخاع حلوين قوى
طبعا فى انواع كتير حلوه قوى يعنى مش دول بس دى كانت مجرد اقتراحات ولو هى اساسا متعوده على نوع معين تستعمله مرتين اسبوعيا
بس انصحها تجيب السيرم لانه بجد مغذى ومفيدجدا

واى خدمه يا دوندون يا قمر انتى حبيبتى وكل البنات ربنا يعلم انى بحبكم كلكم فى الله
roshana
Admin

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 11:04

دون حبيبه قلبى ربنا يخليكى على الدعوه الحلوه وربنا يجازيكى انتى كمان كل خير على اللى بعمليه لينا انا استفد منك كتيييييييييييييير بجد ومتابعاكى من زمان ربنا يكرمك ويجعله فى ميزان حسناتك
بصى يا حبيبتى من الافضل انك تقنعيها بالسيرم والكريم لان ملهمش اضرار على الشعر بالاضافه انهم مش مكلفين ومش محتاجه كوافير عشان تعمله عندهم لو صممت ممكن تعملى الكيراتين ولو انى لا احبذه ولكن ناس كتير جربته وعجبهم بس احرصى انه يكون علاج للشعر وليس فرد وكمان يكون برازيلى خالى من الفورمالدهيد ويا سلام لو انتى بقى اللى اشترتيه مثلا لو فى حد من قرايبك يجيبه من بره من دوله اوربيه مثلا او امريكا يبقى تمام لان للاسف اللى موجود فى مصر مغشوش حتى اكبر اسماء الكوافيرات بيخلطوا اللى خالى من الفورمالدهيد باللى فيه فورمالدهيد لمزيدا من الربح واحرصى انك تعمليه عند كوافير مشهور ومتمكن انتوا تكونوا جربتوه وعارفينه
وارجع اقولك برضه العلاج فى البيت افضل بكتير
ربنا يهديها ويخليهالك
ورده مفتحه

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 12:49

يعني هي بتنصح بمنتجات لوريال للبشره
انا بستخدم كريم ليل و نهار من اورفليم حلو اوي بس بكسل اواظب عليه اليومين دول ف بشرتي بقت سيئه تاني
هو كان غالي شويه بس انا جبته ف العرض علبه واحده فيها الكريمين
اللي هو المقشر اللي واحده منهم لونها اورنج بس نتايجه حلوه اوووووووي
هو ب 3 و شويه بس ف العرض كان الاتنين بحوالي 187
rawanyo
Admin
rawanyo

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 17 مارس - 13:17

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]السلام عليكم

جربت اخر حاجه من اوريفليم المجموعه بتاعة المنظف ده هي حلوه بس خفيفه عايزه حد صغنون زي ورده او حد مش عايز عناية خاصه

مامتي بتستعمل من فترة كريمات اوريفليم تقريبا بالكولاجين وفعلا فظيعه هي الاول كانت غطاها نبيتي بس دلوقتي مش عارفه شكلها بقي ايه

حاليا بستعمل مجموعه من بودي شوب و حلوه وطبعا دكتوره هبه شكرت في منتجات لوريال وناويه اجربها بعد كده ان شاء الله

الميك اب حايا بستعمل بودرة من مكياجي وعندي فاونديشن من اوريفليم ده خفيف خالص من المجموعه بتاعة
visions
ده تحسي انك مش حطه حاجه خالص اما لو عايزه حاجه تقيلة بستعمل من نيفيا
ده
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] واقلام الكحل مش عجبتني بتاعو نيفيا خالص ناشفه مريحني اوي بتاع ريميل

جربت منه الاخضر والازرق حلو وطري جدا
فاصل ونواصل ان شاء الله اه دلوقتي بستعمل منظف مخصوص الدكتور كاتبهولي عشان رجعتلي حبوب بشكل غريب هو كويس اوي ب

عدل سابقا من قبل rawanyo في الجمعة 18 مارس - 12:31 عدل 1 مرات
ام عبودي
خبيرة السرب
ام عبودي

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالجمعة 18 مارس - 1:08

روشانا الدكتوره هبه في مصر حاليا

انا استعمل غسول من بيزلين

ومرطب من لويس ويدمر

والبودره من بودي شوب روووعه

واكحل من ريفلوون

الماسكرا جبت من ماكس فاكتور وطلعت روووعه

الشادو ماك رائع جدااا

البلاشر كريستيان
mado

mado

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 19 مارس - 20:17

Very Happy

عندى بودرة ماكس فاكتور حلوة
انا بعز البودرة اوى واحيانا بستخدم البودرة المائيه
بس بتوظ البشرة لو استخدمتيها كتيير
وعندى
ever beauty foundation and powder
علبتها شييييك هههههه و البودره بتاعتها جميله بجد احلى نوع عندى
والفونديشن بيمتص وطبيعى
بس اللى احلى منه
كريم اساس لونا دور خفييف بيتمص خااالص وطبيعى بس اللى عندى طلع غامق ا عن بشرتى
ساعات بخلطه باى نوع تانى لانه طرى على البشرة بجد

بس بجد جزاك الله خير على الموضوع
انا هكتب لسته واحطها فى الخطه ان شاء الله
mado

mado

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 19 مارس - 20:56

ااااه
عندى حاجه جيباها للمسام الواسعه عند المنخير
اسمها
Deep Cleansing Nose Strips

mado

mado

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت 19 مارس - 21:09

ماسك التفتيح ايفا B-white

لتفتيح بشرة الوجه فى 15 دقيقه للبشرة الدهنيه أو لجميع أنواع البشره
يحتوى على
الاتنين الاخرنيين بخليهم احتياطى لاى مناسبه
nesreen88

nesreen88

مُساهمةموضوع: رد: اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا   اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين 27 فبراير - 13:46

دكتوره هبه انا لسه داخله في الثلاثين وجبت
revitalift eye
revitalift multi -regenerating daily moisturizer
ده كويس ولا ايه
لان في ناس بتقول ده للتجاعيد مش ينفع دلوقتي وانما خايفه بتاع العين يعملي تجاعيد

اسءله و استفسارات عن المكياج و الكريمات و انواعها جربتي ايييه؟ تعالي قوليلنا
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-
» تعالي معايا دوقي احلي باميه
» طريقه اختيار الكريمات المناسبه للبشرة للدكتورة هبه