منتدى سرب الحمامات
مدونات سرب الحمامات
اهتمامات ستات البيوت
(للسيدات فقط)

منتدى سرب الحمامات
مدونات سرب الحمامات
اهتمامات ستات البيوت
(للسيدات فقط)

منتدى سرب الحمامات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى سرب الحمامات

تجارب ستات البيوت الشاطرين

الرئيسيةسرب الحمامأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
Free counters!

شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mado

mado

شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا Empty
مُساهمةموضوع: شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا   شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا Icon_minitimeالأربعاء 23 يونيو - 0:50

شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا 123814244_6f63627247

3 بصلات كبااار و قطعيهم صغير و شوحيهم في زبده و خلي النار هاديه لحد ما يدبل خالص بس مش يتحرق و يفضل لونه اصفر علي بني فاتح اوي كده
رشي معلقتين دقيق علي البصل و قلبي كويس و اضربيهم في الخلاط و بعد كده رجعيهم في الحله و معاهم 3 كوب شوربه و يفضل شوربه لحمه و انا اوقات لو مش عندي احط ماجي و حطيها علي البصل المضروب و عليها كوبايه لبن او كريمه لباني انا باحط لبن و البهارات بس فلفل و زعتر و روز ماري و قلبي كويس جداااا علي نار هاديه سيبيها شويه هتلاقيها تخنت معاكي شويه صغيرين مش زي شوربه الكريمه
طريقه التقديم:
جهزي توست متحمص (انا باقصه بالمقص)
حطي الشوربه في الطبق و عليها التوست المتحمص الناشف و عليها رشه جبنه شيدر و زعتر او اوريجانو و قدميها بالهنا و الشفا
بالامانه طعمها اكتر من رائع

شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا Thumb-LIBYA-soup-220

الشوربه الليبي
انا يا سما باعملها مش حراقه علشان البنات و جوزي مش بيحبوها كده باعملها علي شوربه لحمه
الاول تجيبي لحمه مفرومه و معاها بصل متقطع صغير اوي او مفروم و ملح و فلفل و بهارات اللحمه و شوحيها عادي و بعد كده زودي المايه او الشوربه عليها و معاها طماطم مضروبه في الخلاط و تكوني محمره لسان عصفور في طاسه و ضيفيه علي الشوربه و تكوني سالقه حمص و تحطيه عليها و في الاحر تقطعي بقدونس صغير اوي وقت التقديم

شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا 19327.imgcache

الطماطم

انا باقطع 4 طماطم مثلا و بصله و جزره اي تقطيع و اشوحهم زي ما تكوني هتسبكيهم في شويه زيت و بعد ما يدبلوا خااالص اضربيهم في الحلاط مه معلقه دقيق واخده بس و حطيه تاني علي النار و معاها شوربه لحمه و كوبايه لبن و ملح و فلفل و روز ماري و تمام كده برضه التقديم يكون بالعيش المتحمص و رشه الجبنه و الزعتر
علي فكره اوعي تستغربي من كوبايه اللبن او الكريمه و الله باخطها علي شوربه العدس حتي و الله العظيم بتغيبر تمامااااااااااااااااااااا من طعم الشوربه و تحليها زي اي شوربه في اي مطعم جربيها بس

حب الرمان

مُساهمةموضوع: رد: شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا   شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا Icon_minitimeالخميس 21 أكتوبر - 3:51

الله روووووووووووووووووعه
يسلمو
um susu
ملاك السرب

مُساهمةموضوع: رد: شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا   شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا Icon_minitimeالخميس 25 نوفمبر - 18:30

تسلم ايدك يا رانيا
وتسلم ايدك يا مادو على النقل

ان شاء الله اجرب شوربة البصل
دموع التائبة

مُساهمةموضوع: رد: شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا   شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا Icon_minitimeالأحد 28 نوفمبر - 14:28

تحفة سلم ايديكى يا رنونة

شوربات البصل الفرنسيه والليبى والطماطم لرانيا
صفحة 1 من اصل 1